Een boot van Boot – Stadsarchief Delft
Dirk van Dien, Scheepswerf Boot aan de Rotterdamseweg 466, 1981 (TMS 3520)

Dirk van Dien, Scheepswerf Boot aan de Rotterdamseweg 466, 1981 (TMS 3520)

A. Tutein Nolthenius, Scheepswerf Timmer aan de Rotterdamseweg 406, ca. 1944-1955 (TMS 3486)

A. Tutein Nolthenius, Scheepswerf Timmer aan de Rotterdamseweg 406, ca. 1944-1955 (TMS 3486)

A. Tutein Nolthenius, Scheepswerf Timmer aan de Rotterdamseweg 406, ca. 1944-1955 (TMS 3487)

A. Tutein Nolthenius, Scheepswerf Timmer aan de Rotterdamseweg 406, ca. 1944-1955 (TMS 3487)

A. Tutein Nolthenius, Scheepswerf Timmer aan de Rotterdamseweg 406, ca. 1944-1955 (TMS 3488)

A. Tutein Nolthenius, Scheepswerf Timmer aan de Rotterdamseweg 406, ca. 1944-1955 (TMS 3488)

18 september 2018:

Een boot van Boot

Heel wat schepen zijn voor het eerst te water gelaten in de Delftse Schie. Aan de Rotterdamseweg zaten rond 1900 diverse werven, onder meer de in 1981 door Dirk van Dien vastgelegde Scheepswerf Boot.

Hendrik Boot vestigde zich in 1856 aan de Schie op het adres Rotterdamseweg 466. Zijn zoons Jacobus en Cornelis namen het roer over, na hen kwamen kleinzoons Willem en Hendrik. De scheepswerf had altijd een goed gevulde orderportefeuille. Dat was geen wetmatigheid, want de nabijgelegen werf De Toekomst moest in 1922 de deuren sluiten en Firma G. Timmer en Zoon ontsnapte in 1940 ternauwernood aan een faillissement.

Firma Boot ontsprong de dans en ging in 1987 over naar telgen uit een andere scheepsbouwfamilie: de broers Jan en Frans Bocxe. Scheepswerf Bocxe legde zich sindsdien toe op het repareren en verbouwen van schepen. Het maken van schepen was te duur geworden in Nederland. De mannen hechtten aan de geschiedenis van het overgenomen bedrijf. Machines uit vroeger tijden bleven zo lang mogelijk in gebruik en het papieren geheugen van Boot ging naar het Stadsarchief.

De ruim tweehonderd archiefstukken geven een uniek beeld van decennia varend erfgoed. Tot de oudste stukken behoren de grootboeken vanaf 1884 met vermelding van de financiƫle transacties voor nieuwe en gerepareerde schepen. Het register van opgeleverde boten toont voor de jaren tussen 1922 en 1960 minutieus welke schuiten op de helling lagen, wat de schade was en hoe de schepen weer opgelapt werden. Kenners kunnen in het zogenoemde werfboek (1949-1952) nagaan wat de precieze werkzaamheden waren.

Zelfs wie geen enkele technische kennis bezit, kan de sfeer proeven van de werven. Kunstenaar A. Tutein Nolthenius maakte omstreeks 1950 een serie tekeningen in de werkplaatsen van de naburige scheepswerf van Firma G. Timmer en Zoon.

Inloggen
Share
Tweet
Share
+1