Doodsportret – Stadsarchief Delft
Dood kindje op een kussen, ca. 1876-1899, foto Emma Kirchner (TMS 8562 )

Dood kindje op een kussen, ca. 1876-1899, foto Emma Kirchner (TMS 8562 )

Vier zussen Mater van der Knaap, z.d., foto Emma Kirchner (TMS 5982)

Vier zussen Mater van der Knaap, z.d., foto Emma Kirchner (TMS 5982)

1 november 2018:

Doodsportret

Hartverscheurend is de aanblik van dit dode kindje. Fotografe Emma Kirchner maakte dit portret in het laatste kwart van de negentiende eeuw. Het was een periode waarin de fotografie snel populair werd. Jong en oud, maar dus ook dood en levend verschenen voor de lens.

Eeuwenlang was een schilderij of een prent de enige manier om een beeltenis voor het nageslacht te bewaren. De in 1839 uitgevonden fotografie was dan ook al snel razend populair. Er ontstond een markt voor professionele fotografen. Iedereen die het kon betalen, wilde wel poseren in een ‘photographisch etablissement’. Volwassenen doften zichzelf en hun kinderen op voor familieportretten. Wie een kindje of een andere dierbare verloor, kon besluiten een zogenaamd post-mortemportret te laten maken. Dan hadden de familieleden in ieder geval nog iets als aandenken.

In 1863 vestigde de uit Leipzig afkomstige Emma Kirchner (1830-1909) zich als fotografe aan de Zuiderstraat. Ze was als ongehuwde moeder naar Delft gekomen en werkte hier met haar zwager Frederik Gräfe samen onder de naam E. Kirchner & Co. Wie van hen aan de touwtjes trok, is niet helemaal duidelijk. Toen hun goedlopende atelier in 1871 stopte, startten zij elk hun eigen bedrijf. Vier jaar later ging Emma Kirchner een nieuw compagnonschap aan, nu met haar schoonzoon Henri de Louw die het vak van fotograaf bij haar had geleerd.

Emma Kirchner was een talentvolle portrettist en tot de eeuwwisseling de enige vrouwelijke fotograaf in de regio. Het Stadsarchief bezit diverse foto’s van haar hand, die meer door hun eenvoud dan door kunstzinnige compositie opvallen. De ‘gewoonheid’ van de portretten was vermoedelijk wat veel mensen in haar werk aantrok. Zij wilden graag een levensecht portret, zelfs als dat van hun te vroeg overleden kindje was.

Inloggen
Share
Tweet
Share