Trein in de straat – Stadsarchief Delft
Kadasterkaart met de aanleg van de spoorlijn, ca. 1845 (TMS 1371)

Kadasterkaart met de aanleg van de spoorlijn, ca. 1845 (TMS 1371)

De trein passeert de Spoorsingel en de Phoenixstraat, ca. 1955, foto W.F. van Oosten (TMS 44970)

De trein passeert de Spoorsingel en de Phoenixstraat, ca. 1955, foto W.F. van Oosten (TMS 44970)

21 november 2018:

Trein in de straat

Delft was jarenlang een bouwput. Het spoor moest onder de grond. Logisch, want zo’n spoorlijn dwars door de stad is ontzettend onhandig. Deze kaart uit circa 1845 laat goed zien hoe onhandig. Direct tegen de stadssingel aan en met een rare knik over het oude Bolwerk heen. Toch is dit de uitkomst van sterke lobby van het gemeentebestuur.

Spoorwegingenieur F.W. Conrad stelde het spoor in eerste instantie als een rechte lijn voor, op deze kaart ongeveer ter hoogte van de letters ‘Gemeente Hof van Delft’. Diezelfde gemeente is meteen een van de verklaringen voor de bijzondere keuze. Delft wilde pronken met dit prestigieuze nieuwe project. Lag het spoor verder van de stad af, dan ging Hof van Delft er met de eer vandoor. Die buurgemeente was toch al een gevoelig punt. Veel rijke Delftenaren bouwden hun huis net buiten de stadsgrenzen, want in Hof van Delft betaalden ze veel minder belasting.

Maar waarom dan die bocht? De reden daarvoor is rechts op de kaart te zien. Aan het water liggen vier grote, langwerpige gebouwen: de Constructiewerkplaatsen. Honderden Delftenaren werkten hier in de militaire industrie. Zulke werkgelegenheid laat je niet schieten, ook niet voor een nieuwerwetse spoorbaan.

Het Stadsarchief beheert een schat aan dit soort kaarten van plannen die wel, en soms ook niet, doorgingen. Het station was hier nog op het Bolwerk getekend, het kwam uiteindelijk iets naar rechts te liggen. De felbevochten lastige knik in de spoorlijn, die bleef wel intact.

Inloggen
Share
Tweet
Share
+1